Det er en stor beslutning at starte ud som selvstændig, og der er mange nye ting og regler at holde styr på. De fleste tænker eksempelvis ikke over moms som privatpersoner – der er bare lagt et ekstra beløb oven i regningen, som vi ofte ikke lægger mærke til. Når du starter virksomhed, skal du pludselig være opmærksom på både skatteregler, købsmoms, salgsmoms, virksomhedens aktiver og passiver, fradrag og de årlige momsregistreringer. Har du ansatte udover dig selv, så skal du også have styr på regler for lønningerne.
Vikarer til regnskab
For mange virksomhedsejere kan det være en god idé at overveje vikarer til regnskabsarbejdet. Med en vikar får du professionel hjælp til alt det praktiske omkring bogføring, skat og moms. Og du kan selv bruge din tid på det arbejde, du brænder for, og som er grunden til, at du har startet virksomheden op i første omgang.
Det er de færreste, der elsker at lave regnskab og glæder sig til bogføringsarbejdet, når de bliver virksomhedsejere. Ikke desto mindre er det en vigtig ting at have godt styr på, så du ikke risikerer at lave fejl eller mangle overblik, når det er tid til årsregnskaberne. Vikarer til regnskabet kan derfor være alle pengene værd og mere til. Det gælder især, hvis du allerede fra start er klar over, at du ikke er god til at holde styr på selvangivelse, skatteregler og firmaets resultatopgørelse.
Du kan blandt andet få dygtige vikarer til regnskab via Accountor. De tilbyder rekruttering af både fastansatte regnskabsmedarbejdere og vikarer til regnskab. Du kan få hjælp til regnskabet med kort varsel, hvis din bogføring pludselig bliver for tidskrævende. Eller du kan vælge at få en løbende aftale om vikarer til regnskab i et bestemt timetal hver måned, så der altid er korrekt bogføring i dit firma. Omfanget bestemmer du selv.
Regnskab i enkeltmandsvirksomheden
Når du starter enkeltmandsvirksomhed, skal du som oftest have styr på at betale personskat af det overskud, du genererer i løbet af året. Du har brug for at kunne trække penge ud af virksomheden til lønning til dig selv, så du kan betale huslejen. Men husk samtidig, at du skal betale skat af hver en krone, du trækker ud af firmaet. Faktisk kan du kun beholde lidt over halvdelen, efter at skatten er betalt. Det endelige beløb bliver beregnet ved den udvidede selvangivelse.
Har du svært ved at overskue økonomien i din nye virksomhed og følge med i, hvordan det går med overskuddet? For mange virksomhedsejere er opstart på regnskabet en større mundfuld, end man lige havde regnet med. Der er mange regler, og det tager tid at sætte sig ind i dem. Tid som går fra virksomhedsdriften, som formodentligt er dét, du i virkeligheden brænder for.
Overvej at få hjælp af en vikar til regnskab, hvis du gerne vil helt sikker på, at du ikke kommer i gang med fejl fra starten. Med en vikar får du assistance og et hurtigt overblik over bogføringen, uden du behøver at ansætte din egen ekstra medarbejder. Du betaler i stedet en virksomhed for assistancen og slipper derfor for lønadministrationen som et ekstra punkt at holde styr på i bogføringen.