Som nyopstartet virksomhed er det særligt regler omkring regnskaber, der giver anledning til de grå hår. De mange regler kan betyde, at virksomheden ikke får de rette fradrag og overholder skatte- og afgiftslove, hvilket er essentielt i forhold til korrekt bogføring og registrering af virksomhedens perioderegnskaber.
Til dette formål vælger mange helt naturligt at outsource opgaven til en bogholder – eller en virksomhed med flere tilknyttede revisorer.
Hertil kan der dog være store forskelle i forhold tul at gøre brug af enkeltmandsvirksomheden eller den større virksomhed. Men hvad kan du egentligt forvente?
Din personlige bogholder
For særligt mindre og mellemstore virksomheder foretrækker mange en lokalt forankret revisor, der har erfaring med denne type virksomhedsstørrelser og som er let tilgængelig, når behovet for afklaring eller indsigt i regnskabet opstår.
Fordelen ved denne type revisor er, at man foruden en sparringpartner i nærmiljøet ofte møder en billigere løsning end hos de store virksomheder. Det betyder, at du ofte opbygger en god personlig relation og kan få fleksibel hjælp fra samme velkendte ansigt, der har god indsigt i netop din virksomheds økonomiske forhold.
Da denne type revisor ofte er en person, der kommer med mange års erfaring fra en anden virksomhed, møder du samtidig en faglig kompetent person, der i sin egen virksomhed har prissat sig lavere, men yder samme gode service som etablerede virksomheder med kendt navn og godt omdømme.
Risikoen ved den mindre bogholdervirksomhed er ofte, at du ikke har adgang til et bredt udsnit af kompetencer inden for mange fagområder – på samme måde som du ville have i en stor virksomhed, hvor der sidder mange personer med særlige fagspecialer.
Det etablerede revisionsfirma
Det etablerede revisionsfirma er kendetegnet af en højere pris og en mindre grad af personlighed. Til gengæld råder de typisk over ekspertviden inden for alle tænkelige økonomiske områder. Det betyder, at der er kort fra behov til løsning. Du vil typisk opbygge en relation til samme medarbejder, men må også acceptere udskiftninger og overtagelse af dine sager fra det øvrige personale.
Ulempen er, at det ofte er en dyrere løsning at henvende sig til at større firma. Omvendt er der altid specialiseret arbejdskraft til rådighed og hurtig sagsbehandling inden for et bredt udvalg af services.
Den bedste løsning?
Som du kan se, er der fordele og ulemper ved begge valg. Er du en mindre virksomhed med begrænset budget, vil du dog ofte kunne nøjes med et mindre revisionskontor, der kan hjælpe med løn, moms, likviditetsbudgetter m.m.
Husk dog altid at se på firmaets referencer og prioriter altid de statsautoriserede revisorer.