Der er uden tvivl mange, der vil forbinde det at registere tid med fabriksarbejde eller noget, hvor der bliver lukket ned for kreativiteten. Derfor er der også mange, især i den kreative reklamebranche, der har stærke holdninger mod timeregistrering, og det kan dog også godt virke som en sur pligt. Der er dog ikke den helt store tvivl om, at langt de fleste virksomheder, der ikke allerede registrerer tid, vil kunne tjene mange penge på at begynde at gøre det.
Vi kan ikke få mere tid end der er
Arbejdstid er som regel en rimelig fast størrelse, og i de fleste tilfælde er der omkring 37 timer til rådighed på en arbejdsuge, selvom der naturligvis er mange der arbejder både mere og mindre. Når man registrerer den tid der bliver brugt, bliver det muligt at se, hvor man kan være mere effektiv, og hvor der går godt.
Det er den eneste mulighed man har for rigtigt at kunne effektivisere den tid der bliver brugt, og samtidig være sikker på, at man får penge for det arbejder der udføres. Sælger man opgaver som projekter, er beløbet ofte rimelig fast, uanset hvor lang tid der bliver brugt på det. På den måde kan man også sige, at tidsregistrering ikk gør den store forskel. Det gør det dog på den lange bane, da det er den eneste måde, at man rent faktisk kan se hvor lang tid der bruges. og dermed hvor meget det næste projekt skal koste.
Gør det let
Jo lettere det er at rent faktisk registere tiden, jo mindre vil det også irritere, og det er derfor en god ide at investere i et godt timeregistreringssystem, hvor det er nemt og overskueligt at gøre det, så den ansatte ikke skal sidde og bøvle med komplicerede systemer, som gør det besværligt.
For mange ansatte kan det faktisk også blive en gulerod, at de virkelig kan se hvor effektive og gode medarbejdere de er. Det er da også et værktøj, der kan bruges i forbindelse med lønsamtaler, hvilket naturligvis både gælder for arbejdsgiver og tager.