Få hjælp til at komme i gang med dit CV

Posted by

Et CV skal altid følge sammen med en ansøgning, men hvad er helt præcist forskellen på en god sælgende ansøgning og et velskrevet CV? Vi kommer med gode tips til, hvordan du kommer i gang med at lave dit eget CV, og hvad du skal være særlig opmærksom på.

Forskellen på en ansøgning og CV

I en ansøgning nævner man bl.a. oftest den erfaring, man kommer med i rygsækken, som kan have betydning for den stilling, man søger. På samme vis kan man i et CV se, hvad man som jobsøgende tidligere har arbejdet med, så hvad er forskellen?

I en ansøgning er det vigtigt, at du fatter dig i korthed og med få ord kan sælge dig selv på bedste vis. Du skal få arbejdsgiveren til at se en sammenkobling mellem din erfaring og kompetencer sammen med jobbets ansvarsområder og opgaver.
I et CV må du gerne uddybe dig, og jo flere detaljer, der står, jo bedre billede kan arbejdsgiveren få af dig. Et CV er en skabelon for hele din, indtil videre, karriere, og som bør være skrevet således, at det kan passe i en hver jobsammenhæng. Det er et fast bilag, man sender med sammen med sin ansøgning.

Uddybelse kan betale sig

Når du skal fortælle, hvad du tidligere har lavet i dit CV, er det vigtigt, at du både husker at nævne tidligere arbejdssted, navn på virksomhed og evt. by. At du noterer, fra hvornår du startede til du sluttede, hvilke arbejdsopgaver, du sad med, og som bonus kan du i samme omfang fortælle, hvad de arbejdsopgaver har givet dig med af kvalifikationer.

Forskellen på kvalifikationer og kompetencer:
Det er en rigtig god idé at lave et afsnit på sit CV, hvor man nævner de kvalifikationer, man besidder. Mange har svært ved at skelne mellem forskellen på kvalifikationer og kompetencer, så hvad er egentlig forskellen?

Forskellen er, at kvalifikationer er noget, man er rigtig god til i al sin almindelighed. Det kan være at overholde aftaler, holde orden eller lignende. Kompetencer er rettet mod at være god til det rigtige – og det rigtige bestemmes af den enkelte virksomhed, der søger en medarbejder. Hvad er du selv god til, som har relevans til jobbet? Det er kompetencer. Det kan fx være, at man har kompetencer inden for retskrivning, projektkoordinering eller noget tredje.

Har du brug for hjælp til at få opsat dit CV, og mangler du en CV-skabelon til, hvordan et typisk CV kan se ud – se mere på cvbuilder.dk